07 March 2013

Carrot Puree

semlam balik opis, lepas amik una, aku cek stock puree una dah habes..bukak frees jumpe benda kaler oren sebatang je yang comel ade dalam bekas sayur mak aku...kang kalu aku buat puree mak nak makan ape? kohkohkoh.. tapi disebabkan, makanan una lagi penting, maka, aku teruskan kan je buat puree karot tu...mak, makan benda lain okey...hohoho..sian opah una..


actually buat puree ni same saye..kalo ko x kukus, ko rebus..jangan goreng sudah..sebenarnya, mengukus karot adalah sangat lembab..tapi aku ni, ntah macam mane lambat berpikir yang karot tu keras, aku kukus jugak..lame jugak lah nak tunggu karot tu lembut...


peringatan kepada mommy mommy semua, jangan sesekali blend sayur y hendak dijadikan puree ketika sayur itu masih panas..kalau khasiat sayur x rosak, blender korang yang rosak..ekeke..


nak buat puree ni senang sangat..mule-mule sila kukus atau rebus karot..sebelum tu potong lah dulu..jangan bantai nak kukus seketul macam tu..kiamat dulu lah nak tunggu karot lembut...hohoho..pastu tu, bile karot dah lembut, sejuk kan karot, kemudian blend...kalau korang kukus, mase nak blend tu, tambah sikit air masak tau...jangan letak air paip plak..taun baby nanti..hukhukhuk..


lepas dah blend kasi lumat halus, korang buleh tapis..kalau baby dah besar, x payah lah tapis..boleh je kasi terus...kalau sesape yang pakai blender vcanggih manggis tu, x payah tapis pun x pe..macam aku, aku pakai yang cikai jer..maka, kene lah tapis..hihi...


okey..dah siap....meh meh makan anak-anak...eemmmm, kalau nak kasi baby nak nampak milky lagi, tambah EBM okey..nampak macam sedap..okey...kalau buat bubur kosong pun boleh campur puree ni satu sudu..daaaa..:)




1. sebatang karot  2. karot y dipotong /kukus   3.karot setelah di blend/ proses tapis
4. setelah ditapis  5. packaging untuk masuk freezer..save space :)

No comments: