10 March 2013

Bilis sangai

woot woot..bile mood rajin datang kan, jangan duk larang lah aku buat ape yang aku suke...ekeke..semase buat bilis sangai ni, jam di dinding menunjukkan pukul 10 malam rasenya..dan esok adalah hari bekerja..pukul 5.45 pagi dah nak bangun prepare bubur untuk una..wah wah wah, nampak x kerajinan berganda triple kat situ..kohkohkoh..


so, today aku nak share cara buat bilis sangai..eh sangai ke orang panggil? ye kot..goreng tanpa minyak = sangai...try korang google..kalo salah panggilannya, maap lah ye...hihihi..


bilis sangai ni patut ade dalam setiap freezer mak baby tau..sebab ape? sebab mudah sangat nak buat kerja bile ade bilis sangai.. masak bubur taruk bilis, masak kentang lenyek taruk bilis, masak pasta taruk bilis, masak mee suah taruk bilis, masak puree lobak pun taruk bilis..eh eh..x sure lah yang part lobak tu..ekeke..


so, this is my style preparing serbuk bilis for little una..

bilis di rendam, aku ramas2 sikit bilis ni kasi segala air habuk turun.. tgk air tu, langsung x jernih okey...lepas rendam dalam 20 minit, sejat dengan bakul penyejat dan bilas dengan air bersih...aku rendam bilis ni pun sebab x mau kasi masin sangat dan mahu bilis untuk una terase bersih dan suci.. eh terasa bersih? hoho
sebenarnya, aku tipu korang..mase sangai bilis ni, aku letak sesudu kecil minyak zaiton...
api memang kecik gitu jer..kacau2 ikan bilis tu sampai bertukar warna keperangan..
hati-hati jangan hangit okey..
lepas tu, biarkan bilis sejuk dan boleh blend...blend dan tapis..
my baby blender yang aku order x sampai lagi, so pakai blender opah dia..blender dapur x la  sehebat blender made for baby kan..so, aku tapis dengan penapis..dapat dua tekstur serbuk bilis sangai..satu kasar dan satu halus mulus serbuk bilis..bilis yang kasar tu aku selalu taruk dalam bubur nasi mase nasi menggelegak dan air x kering lagi..yang halus tu, aku buat macam bilis segera lah..nak makan, taruk terus dalam bubur..


okey..that all.. :)

No comments: